Premiera „Umlautów” w Wydawnictwie FORMA

Tragedia Górnośląska, resztki żydowskiej obecności na Śląsku, robotnicze  osiedla – to tylko niektóre z tematów, które w swoim najnowszym tomie wierszy porusza  Tomasz Pietrzak. W szczecińskim Wydawnictwie FORMA ukazały się „Umlauty” – najnowsza książka, nominowanego w zeszłym roku do Nagrody Nike, autora pochodzącego z Siemianowic Śląskich. 

71889c08a9758b1fa2329cf3cba2893e_2

Ponad 100 lat historii zamknął w swoim najnowszym tomie wierszy Tomasz Pietrzak. To historie rodzinne mieszkańców Górnego Śląska – Polaków, Ślązaków, Niemców, Żydów, historie spolszczających  się nazwisk, gubiących swoje umlauty,  a także zatartej na przestrzeni lat, wojen i przeprowadzek przynależności kulturowej i językowej. Każdy z tekstów w najnowszym tomie Pietrzaka to swoisty wiersz-reportaż biorący na warsztat jednego bohatera, jedną rodzinę, miejsce, zdarzenie, a każdy z 6 cykli to osobny obraz opowiadający inną historię. Są wśród nich losy mieszkańców Śląska po 1945 roku, obrazy z  robotniczego Kaufhausu w Rudzie Śląskiej, a także sceny z życia sprzedawczyni butów w katowickim Supersamie. Sporo miejsca „Umlauty” poświęcają także odradzającej się  kulturze żydowskiej m.in. na Śląsku i w Małopolsce.

„Umlauty” składają się aż 59 wierszy. To już trzecia książka poetycka Pietrzaka. W 2008 roku wydał Stany Skupienia, a w 2012 tom „Rekordy”.  Za te ostatnie nominowany był do Literackiej Nagrody Nike 2013. Więcej: www.wforma.eu Fragmenty książki: http://tomasz-pietrzak.liternet.pl/ksiazka/umlauty

Wydawca o książce:

Umlauty to graficzne znaki dźwięków, które są polszczyźnie obce – zarówno dźwięki, jak i znaki. A jednak można je było odnaleźć w niejednym nazwisku na terenach współczesnej Polski, zanim postanowiono się ich z jakichś powodów („za Rusa”, bo „całą zimę ukrywali się w kartoflach”) pozbyć, odrzucić, usunąć. Tomasz Pietrzak, autor wcześniejszych tomów Stany skupienia (2008) oraz Rekordy (2012), sięga po ten diakrytyczny drobiazg, by przypomnieć, że dzisiejsza pozorna homogeniczność tożsamości polskiej jest efektem niwelacji różnic, wymuszonego zapominania, które jednakowoż nie jest w stanie osiągnąć pełni niepamięci. – Krzysztof Hoffman, redaktor serii.